Pauline Terreehorst is filmtheoreticus. Vanuit die achtergrond schrijft ze over alles wat langs komt in de stad. Ze was onder andere docent filmtheorie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, directeur van AMFI, Amsterdam Fashion Institute, Hogeschool van Amsterdam, directeur van het Utrechtse Centraal Museum en, tot haar pensioen, directeur van Natlab, filmtheater in Eindhoven. Daarnaast was ze modejournalist voor de Volkskrant van 1985-2000. Al in 1994 schreef ze over de potentieel grote maatschappelijke gevolgen van thuiswerken door de nieuwe digitale mogelijkheden in Het Boerderijmodel.

 

Voor het Centraal Museum initieerde ze tussen 2005 en 2008 tentoonstellingen over de relatie tussen kunst en wetenschap, Genesis, over ‘vernacular photography’  met Erik Kessels (Loving your pictures), een overzicht van de Internationale Situationisten en Script, over mode en interieur. Onder haar leiding werd in 2006 het Dick Bruna Huis (later Nijntje Museum) geopend.

 

Pauline Terreehorst schreef een aantal boeken over film, fotografie, mode, nieuwe media en stedelijke cultuur. In november 2020 publiceerde ze bij Prometheus Het geheim van de Gucci-koffer. Hoe de adel uit Midden-Europa verdween.